2013. szeptember 20., péntek

Citromdzsem

A Pannon lapok eddig nyolc szakácskönyvet adott ki, amiből nekem az összes megvan. Legutóbbi kiadványa a Befőzések könyve volt, amiben rögtön szemet szúrt nekem a citromdzsem. Mivel nagyon szeretem a citromot, gondoltam, hogy megpróbálom elkészíteni. Csak kis mennyiségben próbálkoztam meg vele, hátha annyira nem jön be a családnak, meg hát ki tudja, hogy milyenre sikerül alapon. Annyiban elrontottam, hogy a főzési idő alatt nem kevergettem rendesen, mert közben Thomas Hardy Egy tiszta nő című könyvét olvastam és a cukor karamellizálódott, emiatt sötét lett a színe :(  A végeredmény viszont egy nagyon finom dzsem. 



 Hozzávalók:
  • citrom
  • víz (citromonként 3/4 liter)
  • cukor (citromonként 20 dkg)
  • szalicil vagy nátrium-benzonát
A citromok héját vékonyan lepucolom és egy edénybe teszem, leveszem róla a fehér bundáját és kidobom, mert ettől keserű lenne a dzsem. Majd pedig a citrom húsát nagyon vékonyra szeletelem és azt is a lepucolt héjhoz teszem és felöntöm vízzel. Legalább 24 óráig állni hagyom lefedve.
Ezután felteszem a tűzhelyre és elforralom víz felét, majd pedig hozzáadom a cukrot és folyamatos kevergetés mellett besűrítem (két darab citromhoz mért mennyiségnél nekem kb. 1 órába telt, mire besűrűsödött kellően). Felmelegített kb. 3 decis dunsztos üvegekbe töltöm finoman, megszórom a tetejét szalicillal vagy nátrium-benzonáttal, szorosan rácsavarom a tetőt és bedunsztolom 2-3 napra.





4 megjegyzés:

  1. Nagyon finomnak néz ki a kenyéren, lehet, hogy a karamellizálás csak jót tett neki:) Olvastam a könyvet, igaz már vagy 20 éve, nem emlékszem a történetre pontosan, de szeretem az ilyen könyveket (is). Szép hétvégét kívánok:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazság szerint nem tudom, hogy milyen lett volna a cukor karamellizálása nélkül, de mivel úgy néz ki, hogy mindenkinek ízlik, fogok még belőle készíteni :) A könyv nagyon szép volt, megkönnyeztem rendesen :)

      Törlés
  2. Nagyon különleges és finom lehet ez a dzsem. Arra gondoltam én is hogy biztos még jobb ízt kapott a karamellizálástól.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ízre tökéletes lett szerintem :) A színét azért bánom, hogy ilyen sötét, mert könyvben annyira szép citromsárga volt :)

      Törlés